Útvonal:
Csákányospuszta - Mária-szakadék - Körtvélyespuszta - Szép Ilonka-forrás - Vitány-vár - Csákányospuszta
Táv: 15 km

A Vértes hegység északi lejtőjén, Körtvélyespuszta fölött, Vértessomló községtől keletre a 417 m magas Nyerges-hegy közelében egy erdővel borított kisebb kúp tetején találjuk a szabálytalan, megközelítően ötszög alaprajzú, belsőtornyos, „háromsejtes” elrendezésű, kis területű vár romjait. A környező fák ejtik fogságba, csak akkor látható, ha igen közel járunk hozzá. A kilátás viszont kárpótol bennünket, amit a várból látunk a környező dombokra, Vértessomló és Környe falukra nézve.

A vár keletkezéseinek idejét és építőjének nevét nem ismerjük. Feltehetően az itt birtokos Csák nemzetség egyik tagja építhette a tatárjárás után. Várnagyként a Gutkeled nemzetségből származó II. Mihályt 1319-1324-ben említik okleveleink, és mint királyi vár "Castrum Vitam, Vytam, Wyttam" alakban 1379-ben szerepel iratainkban. Anyagát építési célokra használták fel. A vár régészeti feltárása és állagmegóvása nem kezdődött el, a vár sorsa bizonytalan.

Útvonal:
A túra útvonal Szárliget mellett az 1-es sz. főút 44-45-ös km-nél található Birka csárdától indul. A kék jelzésen indulva érjük el Csákányospusztát, a faluba beérve, a jobbra vezető földúton vezet minket tovább a jelzés a Mária-szakadékba. (A szakadék kikerülhető a falun átvezető műúton haladva.) A jelzést követve a Mária-szakadék végén megcsodálhatjuk a 111 éves Körtvélyespuszta régi temetőjét. Itt egy ideig véget ér a földút, és kényelmes tempóval haladhatunk az erdészeti műúton. A kövesútról letérve, továbbra is a kék jelzést követve, egy hosszabb sétával a völgyön kersztül, kapaszkodhatunk fel Vitány-várához. A várból kilépve, jobbra egy meredek lejtő alján találjuk a kék jelzést, itt jobbra fordulva érünk ki a földútra, és csatlakozik be a kék a zöldbe. A zöld jelzésen balra fordulva haladhatunk tovább a Szép Ilonka forrás felé. A forrás előtt az út kettéválik, egyenesen haladva 200 m-t, érjük el a forrást, a túraút viszont balra piros és kék kereszt megy tovább egy meredek emelkedőn. Utunk utolsó szakaszán a kék kereszt jelzés vezet tovább, a Körtvélyesi alapítványtáborig. A tábort elhagyva kiérünk a betonútra, dönthetünk, hogy tovább haladunk, megkerülve a Mária-szakadékot és a kék kereszt jelzést követve érjük el utunk végét, vagy a műúton haladva a kék jelzés vezet minket a kiindulópontra.

Aktív turizmus

Kamalduli Remeteség épületcsoportja   |
és között

A majki kamalduli remeteség országos szinten is kiemelkedő épületegyüttesnek számít. Az évszázadok során bekövetkezett kisebb-nagyobb változások, átépítések és állagromlás ellenére máig megőrizte egyedi szerkezeti sajátosságait és művészi kialakításának értékeit. A fallal körülvett területen kis utcákat alkotva, szigorú rend szerint megszerkesztve, az együttes központjában álló templom körül épült ki a clausura területe 17 cellaházzal. A meghatározóan zárt egységet alkotó szerzetesi épületegyüttest további épületcsoportok - a volt jégverem-ház, a kerti grotta kápolna és néhány egyéb kisebb építmény - egészíti ki.

Természeti értékek | Ökoturizmus

Veterán Jármű Kiállítás   |
2016. május 7. és 2065. május 7. között
Amerikai oldtimer járművek, keleti-nyugati veterán autócsodák, antik motorkerékpárok

Kulturális örökség

Vértesszőlősi tájház   |
és között
Az 1994-ben létrehozott tájház hét helyiségből álló épület. A tisztaszobában, az eredeti állapotában megmaradt szabadkéményes konyhában, az ún. agyagos szobában és a hátsó konyhában a 20. század eleji falusi világ elevenedik meg. A szlovákon kívül magyar és sváb lakberendezés, viselet és háztartási eszközanyag látható. Pajtájában és a tájház udvarán hagyományos februárban falusi disznótort, az ősz folyamán szüreti mulatságot rendeznek.
Hírlevél

Szeretne folyamatosan értesülni a szálláshelyek aktuális ajánlatairól, akciókról, programokról? Iratkozzon fel hetente megjelenő ingyenes Hírlevelünkre és számos szezonális, valamint egyéb ajánlat közül válogathat!