Túraútvonalak
Nógrád várának keletkezéséről nincs biztos adatunk. Anonymus szerint a honfoglaló magyarok itt már várat találtak, de ez vitatható. A vár a X.-XI. század fordulója körül már bizonyára állt, de erről a későbbi átépítések, bővítések miatt semmit sem tudunk. A XI. századtól már a váci püspök birtoka. Első ispánjának nevét 1108-ból ismerjük. Ezután sok adatunk van a várral kapcsolatban, Mátyás király uralkodása alatt Báthory Miklós püspök jelentősen bővítette a várat., 1527-től királyi birtok. 1544-ben a török elfoglalta, de később 1594-ben ismét magyar kézre került. 1663-ban a török újra elfoglalta és a kezén volt 1685-ig. Ekkor egy villám felrobbantotta az öregtoronyban elhelyezett lőporraktárat. A detonáció a falak jelentős részét is romba döntötte. A török ezek után magára hagyta a romos várat.

Tájegység: Börzsöny-hegység
Típus: gyalog túra
Távolság: / idő: 13,2 km/ 4 óra

A Verőcéről induló útvonal érinti a Nagy-Kő-hegy kilátóját és a Nógrádi várnál ér véget. Verőcei vasútállomásról indulhatunk, a parkolóban hagyva az autót. Jobbra indulva, haladunk át a Gorkij közön, majd a vasúti felüljáró alatt balra fordulva jutunk fel a Katolikus templomhoz. (A vasúti felüljáró mellett jobbra is vezet a piros jelzés, de ez a hegyen keresztül átvisz Katalinpusztára.) A templomtól balra vezet a jelzés Magyarkút felé, ezt követve érjük el a várat.
Útvonal:
Csákányospuszta - Mária-szakadék - Körtvélyespuszta - Szép Ilonka-forrás - Vitány-vár - Csákányospuszta
Táv: 15 km

A Vértes hegység északi lejtőjén, Körtvélyespuszta fölött, Vértessomló községtől keletre a 417 m magas Nyerges-hegy közelében egy erdővel borított kisebb kúp tetején találjuk a szabálytalan, megközelítően ötszög alaprajzú, belsőtornyos, „háromsejtes” elrendezésű, kis területű vár romjait. A környező fák ejtik fogságba, csak akkor látható, ha igen közel járunk hozzá. A kilátás viszont kárpótol bennünket, amit a várból látunk a környező dombokra, Vértessomló és Környe falukra nézve.

A vár keletkezéseinek idejét és építőjének nevét nem ismerjük. Feltehetően az itt birtokos Csák nemzetség egyik tagja építhette a tatárjárás után. Várnagyként a Gutkeled nemzetségből származó II. Mihályt 1319-1324-ben említik okleveleink, és mint királyi vár "Castrum Vitam, Vytam, Wyttam" alakban 1379-ben szerepel iratainkban. Anyagát építési célokra használták fel. A vár régészeti feltárása és állagmegóvása nem kezdődött el, a vár sorsa bizonytalan.

Útvonal:
A túra útvonal Szárliget mellett az 1-es sz. főút 44-45-ös km-nél található Birka csárdától indul. A kék jelzésen indulva érjük el Csákányospusztát, a faluba beérve, a jobbra vezető földúton vezet minket tovább a jelzés a Mária-szakadékba. (A szakadék kikerülhető a falun átvezető műúton haladva.) A jelzést követve a Mária-szakadék végén megcsodálhatjuk a 111 éves Körtvélyespuszta régi temetőjét. Itt egy ideig véget ér a földút, és kényelmes tempóval haladhatunk az erdészeti műúton. A kövesútról letérve, továbbra is a kék jelzést követve, egy hosszabb sétával a völgyön kersztül, kapaszkodhatunk fel Vitány-várához. A várból kilépve, jobbra egy meredek lejtő alján találjuk a kék jelzést, itt jobbra fordulva érünk ki a földútra, és csatlakozik be a kék a zöldbe. A zöld jelzésen balra fordulva haladhatunk tovább a Szép Ilonka forrás felé. A forrás előtt az út kettéválik, egyenesen haladva 200 m-t, érjük el a forrást, a túraút viszont balra piros és kék kereszt megy tovább egy meredek emelkedőn. Utunk utolsó szakaszán a kék kereszt jelzés vezet tovább, a Körtvélyesi alapítványtáborig. A tábort elhagyva kiérünk a betonútra, dönthetünk, hogy tovább haladunk, megkerülve a Mária-szakadékot és a kék kereszt jelzést követve érjük el utunk végét, vagy a műúton haladva a kék jelzés vezet minket a kiindulópontra.
Visegrádi Révátkelő-Pilisszentlászló

Nehézségi fok: Közepes
A túra hossza:16km
Várható időtartam:6 óra 20 perc+pihenőidő

Az Apátkúti-völgyben a piros sávon a patak mentén vezet az út Pilisszentlászlóra, a csodálatos természeti környezetben épült kis erdei faluba. A visszaút: Lepence-völgyön keresztül a zöld sávon vezet vissza a 11-es számú főútra, vagy az országos kék jelzésen, a Nagy-Villám hegy érintésével térünk vissza Visegrádra. Apátkúti-völgy alsó szakaszán az Ördögmalom-vízesést érdemes megtekinteni. A Magda-forráshoz kb. 15 lépcsőfok vezet le az aszfaltúttól. A réten padok, asztalok, tűzrakó helyek és fából faragott játékok várják a látogatókat. A Millecentenáriumi emlékmű mellett elhaladva lehet eljutni az Apátkúti vadászházig. Innen egy kis kellemes erdei "túra" kínálkozik az innen 1,5 kilométerre lévő Kaán-forrásig, bár a nem túl meredek, viszont hosszú út fárasztó lehet. Finom vize miatt nem csak a visegrádiak, hanem messzeföldről érkező turisták is szívesen megteszik ezt a hangulatos utat!
Az autóútról egy meredeken induló göröngyös út vezet a forráshoz, másik megközelítés az úton egy sorompó után hosszú lépcsősoron keresztül kínálkozik. A piros sávon a patokot követve jutunk be Pilisszentlászlóra, majd folytathatjuk utunkat a kék vagy zöld sávon és térünk vissza Visegrádra.

Visegrádi fellegvár:
A ma látogatható Fellegvár nem az első vár, amely itt épült. Az első vár, amely a tatárjárás során pusztult el, a Sibrik-dombon, az egykori római tábor alapjaira épült. A visegrádi kettős várrendszert 1250-1260 körül építette IV. Béla király és felesége Lascaric Mária királyné, a királynő hozományából. A vár a hegycsúcsot övező erődítésfalakból, két toronyból és egy lakópalotából állt. A későbbi korokban a fővárost ide helyező Károly Róbert király bővítette a várat, s itt került sor az 1335-ös híres királytalálkozóra is. A várat Luxemburgi Zsigmond idején tovább korszerűsítették, vélhetően ekkor készült el az asszonyház is. A Fellegvárat az Alsóvárral völgyzárófal kötötte össze, mely egésze a Duna partjáig tartott, majd ott őrtoronyban végződött. A völgyzárófalakon vezetett az a középkori, Esztergomból Budáig tartó út, melyet északon a kaputorony, délen pedig egy kapu zárt le. Mátyás király uralkodása idején a vár palotaszárnyait teljesen felújították.
Túra hossza: 107 km
Szintemelkedés: 1030 m
Tájegység: Bükk-hegység

A kerékpártúra az egri Tesco parkolóból indul. Az útvonalat egy háromszögként kell elképzelni. Mindhárom oldala egy-egy szakaszt jelöl. Az első szakasz két végpontja Eger és Dédestapolcsány. Köztük Felnémet, Szarvaskő, Mónosbél, Bélapátfalva, Szilvásvárad és Nagyvisnyó településeken haladunk át. Nagyvisnyó határában egy jobbkanyarral érkezünk a második szakaszhoz, amely Lillafüreden ér véget. Mályinkát, Szentléleket, és Újmassát érintve a Hámori - tó mellett halad el. A harmadik szakasz Lilafüreden, Répáshután, Felsőtárkányon, Felnémeten át ér vissza Egerbe a Tesco parkolójába.

Túra hossza: 55 km
Tájegység: Bükk-hegység

A kerékpártúra Egerben a vár hátsó bejáratánál a Bástya út felől kezdődik. Innen indulunk a Tesco felé ahol ráhajtunk a 25-ös útra, és követjük azt Felnémetig, ott jobbra fordulva Felsőtárkány, Répáshuta érintésével Lillafüredre tekerünk. Lillafüredről a Hámori-tó mellet elhaladva Hámor és Alsóhámor érintésével érkezünk meg Miskolcra. A várat Diósgyőrön találjuk, amely ma Miskolc egyik város része. Diósgyőrön a főutat követjük (Árpád út). A várat jelző tábláig, és a főútról jobbra fordulva érjük el azt. (Megtalálni nem nehéz, mert kimagaslik a település házai közül.)

Túra hossza: 47 km
Tájegység: Bükk-hegység

Kerékpárúránkat az egri Tesco parkolóból indítjuk. Elősször a 25-ös úton haladunk Felnémetig, ahol jobbra fordulunk és áttekerünk Felsőtárkányon. Tárkány után elérjük az Oldalvölgyi halastavat, ahol jobbra fordulva erdészeti aszfaltúton a piros kereszt jelzést követve haladunk tovább, és jutunk el Völgyfőházhoz. Völgyfőház után a túrajelzés elhagyja az aszfaltutat. Mi az aszfalton tovább tekerve Bükkzsércre jutunk. Közúton megyünk tovább Cserépfalu irányába. A település előtt egy rövid kitérőt tehetünk a Suba-lyukhoz. Cserépfalu után Bogácsra érkezünk, majd tovább hajtva Noszvajon át érkezünk vissza Egerbe.

Túra hossza: 60 km
Nehézsége: Közepes
Szintemelkedés: 851 m
Tájegység: Zempléni-hegység

A kerékpártúrát Fonyon a Templom utcából indítjuk a település központjából. Innen Regécen át Óhutára tekerünk. Regéc magasságában megpillanthatjuk bal kéz felől a regéci várat. Óhuta útán egy Y elágazásba érünk, ahonnan Erdőhorváti felé vesszük utunkat. Azt kb. 7 km múlva folyamatos lejtőzés után érjük el. Innen már csak 5 km Tolcsva. Tolcsvát Erdőbénye felé hagyjuk el, és Aranyospusztáig egy viszonylak kis forgalmú úton tekerünk. Aranyospuszta után jobbra Abaújalpár, Boldogkőújfalu községeket érintve Boldogkőváraljára érünk. A település látképét a vár uralja. Oda a település szélénél jobb kéz felől lehet feljutni. A falut elhagyva egy T elágazáshoz jutunk, ahol jobbra fordulva Vizsoly felé bicajozunk tovább. Vizsoly után Vilmány következik, ahol jobbra fordulva vissza tekerünk a kiindulási pontra, Fonyra.

Túra hossza: 72 km
Szintemelkedés: 1559 m
Tájegység: Zempléni-hegység

A kerékpártúránkat Fonyon a Templom utcáról indítjuk a Római Katolikus templom elől Mogyoróska irányába. Mogyoróskától kb. 2 km-re találjuk még Regéc előtt a Regéci várat, melyhez a Kék túra, majd a piros L útvonalán, emelkedőt megmászva juthatunk el, de a látvány megéri. (Figyelem a túra ezen része lemegy az aszfaltról, ha kerékpárod nem alkalmas a terepen való tekerésre, akkor inkább ne vállald be! Ebben az esetben Mogyoróskáról aszfalton tekerj tovább Regécre.) Innen visszakanyarodva a kéken elérjük Regéc szélét, majd aszfalton begurulunk Óhutára, majd tovább haladva elérjük Háromhutát. Háromhutát elhagyva egy erdészeti úton tovább haladva kövessük a kék négyzet jelzést, majd a zöld túra útvonalát. A zöld jelzésen haladva kb. 5 km-re balra letérhetünk Kőkapu felé, majd visszakanyarodva az erdészeti úton haladunk tovább Kishuta irányába, A kék jelzésen egy erdei utat követve tekerünk tovább a jelzés a villany vezeték alatt letér a z erdészeti útról. Mi azonban azon tovább haladva jutunk Bózsvára. Bózsván a Dózsa György utcán haladunk át Telkibánya felé, egy újabb emelkedős szakaszon kb. 5 km-re érdemes megállni a Jégbarlangnál, majd Telkibányán egy kicsit elidőzni. Innen Göncruszka felé vesszük az irányt, ahol érdemes megtekinteni többek között a Kazinczy kúriát és kriptát majd Göncön áthaladva érjük el az utolsó települést, Vilmányt, ahol a Fő utcán áthaladva tudunk visszatérni a Fony felé vezető útra a kiindulási helyünkhöz.

Túra hossza: 106 km
Terep: Dombvidék
Szintemelkedés: 1105 m
Tájegység: Heves-Borsodi dombság

A kerékpártúrát Egerbaktáról indítjuk az Egri út-Siroki út-Bátori út kereszteződéséből. Baktát a 24-es úton hagyjuk el és Sirokra tekerünk. Itt elhagyjuk a főutat és Pétervásárára tekerünk Terpesen át. Pétervásárán keresztezzük a 23-as utat és Szederkénypusztáig, Erdőkövesd és Istenmezeje településeken hajtunk át. Nógrád megyébe átérve egy falut látogatunk meg, Zabart, melyet elhagyva Borsod-Abaúj-Zemplén megyében találjuk magunkat. Ózd városáig Domaháza, Hangony és Szentsimon településeken karikázunk át. Ózdtól Szúcsig a 25-ös úton tekerünk tovább Arló, Járdánháza, Borsodnádasd, Szentdomonkos, Tarnalelesz falvakat érintve. Szúcsnál elhagyjuk a főutat és Egerbaktára tekerünk Egerbocs és Bátor érintésével.

Túra hossza: 119 km
Terep: Síkság
Tájegység: Heves-Borsodi nyílt ártér

A kerékpártúránkat Hevesen, a város főteréről indítjuk. A Szerelem Alfréd úton hagyjuk el a várost, és Tenk érintésével Dormándig tekerünk, ahol a 33-as útra kanyarodunk. A főútat Besenyőtelek után hagyjuk el egy balról induló bekötőúton (tábla jelzi), amelyen haladva Mezőtárkányt, Egerfarmost, Mezőszemerét, Szihalmot érintve elérjük a 3-as főutat. Szihalomról kerékpárúton haladunk a főút mellet Mezőkövesdre. Onnan Egerlővő és Borsodivánka érintésével jutunk el Poroszlóra. A várost elhagyva a Tisza-tó melletti településeken haladunk át: Újlőrincfalva, Sarud, Tiszanána és Kisköre következnek egymás után. Kisköréről Hevesvezekény érintésével jutunk vissza Hevesre.

Túra hossza: 220 km
Terep: Síkság
Tájegység: Hortobágy

A kerékpáros túra Mezőkövesdről indul és négy szakaszra bonthatjuk. A kiindulási pont a Profi parkoló a Kavicsostó útca és a Széchenyi út kereszteződésénél található. Az első szakasz Mezőkövesd és Borsodivánka közti fekvő út, amely Egerlövőn halad át. Második szakasz Debrecenig tart. Borsodivánkáról Poroszlóra tekerünk, ahonnan végig a 33-as úton haladunk Tiszafüred, Hortobágy településeket érintve. A harmadik szakasz a 35-ös úton Debrecen és Hajdúböszörmény között halad. Egy rövid kitérővel Bodaszőlő felé fordulva megnézzük a Zeleméri templom romot. A negyedik szakaszon Böszörményből indulva Balmazújváros, darassai tájház, Tiszacsege érintésével jutunk el a Tiszához, ahol komppal kelünk át a folyón. A túlparton Ároktő, Tiszadorogma, Tiszabábolna, Tiszavalk és Négyes községeken áthaladva érkezünk meg Borsodivánkára, ahonnan az első szakaszon már megismert úton jutunk vissza Mezőkövesdre a kiindulási pontra.

Túra hossza: 49 km
Nehézsége: Közepes
Terep: dombvidék
zintemelkedés: 595 m
Tájegység: Zempléni-hegység

A kerékpártúrát Fonyról indítjuk. Boldogkőváraljára tekerünk Korláton át. A falu határában balra fordulva megmászunk egy komolyabb emelkedőt, amely Boldogkő várához visz minket. A vártól vissza gurulunk a faluba, majd onnan Arka zsákutcafaluba karikázunk, majd vissza. Következő település Boldogkőújfalu, amelyen átbicajozunk, majd Abaújalpár, Aranyospuszta és Abaújszántó következik. Szántó határában található a Patay kastély, amelyet érdemes megnéznünk. Ide a Ságvári Endre és a Dobó István utcán át juthatunk ki. Abaújszántóról Abaújkérre tekerünk, ahol a Halmos kastélyt nézzük meg. Következő település Vizsoly a Biblia őrző falu lesz. Innen Vilmányra hajtunk és onnan vissza Fonyra a kiindulási pontra.

Túra hossza: 39 km
Nehézsége: közepes
Tájegység: Bükk-hegység

A kerékpáros túrát Miskolcon a Diósgyőri-vár mellől kezdjük. Innen a Nagy Lajos király, a Kiss tábornok és az Andrássy úton haladunk Miskolc belvárosa felé. Balra kanyarodunk a Testvériség utcára és elindulunk Parasznya felé. Az említett falu elején található kereszteződésben balra fordulva, Varbó felé vesszük az irányt. A Varbói-víztározó után balkéz felől meglátjuk a zöld kerékpárostúra jelet, és azon tekerünk tovább. Csókás előtt a zöld jelzés jobbra fordul, mi viszont tovább hajtunk az aszfaltúton a Garadna- völgyig. A völgyben balra kanyarodva a patak folyásirányát követve bringázunk tovább. Elhaladunk a pisztráng telep mellett, majd az Őskohót csodálhatjuk meg. Az Őskohótól a völgyben tekerve a Hámori-tó partján vezet el utunk. Lillafüred, Hámor, Alsóhámor érintésével érkezünk vissza Diósgyőrbe a vár lábához.

Túra hossza: 89 km
Tájegység: Zempléni-hegység

A sátoraljaújhelyi vasútállomásról indítjuk a kerékpártúrát és az Árpád utcán át hajtunk rá a város fő utcájára (37-es út) és azon hagyjuk el észak felé a várost. A város határától kerékpár út vezet tovább. Széphalom, Mikóháza, Pálháza, Bózsva és Nyíri érintésével jutunk el Füzérkomlósra. A település közepén jobbra kanyarodva ráhajtunk a füzéri útra és hajtunk tovább. A vár már igen messziről jól látszik a hegy tetején, fantasztikus hangulatot adva a tájnak. Füzéról visszahajtunk Komlósra és onnan továbbhaladva egy nagy félkört írunk le Hollóháza, Kéked, Abaújvár, Telekibánya és Nagybózsva érintésével. Telekibánya és Nagybózsva között egy érdekes képződmény a jégbarlang található. Ez sajnos nem látogatható, ezért csak lezárt vasajtajának nyílásán keresztül lehet bekukucskálni. Nagybózsva után a már ismert úton Pálházán át tekerünk vissza az újhelyi vasútállomásra.

Túra hossza: 61 km
Nehézsége: közepesen könnyű
Terep: Dombvidék
zintemelkedés: 481 m
Tájegység: Aggteleki karszt

A kerékpártóra Szögligetről, egy kis zsákfaluból indul. A települést Dél felé hagyjuk el, és a 27-es útra kiérve Szalonnáig azon haladunk, Perkupa községet érintve. Itt balra kanyarodva elhagyjuk a 27-est és a Rakaca-víztározó mellett elhaladva Meszes, Rakacaszend érintésével Rakacára érünk. A falu után belekezdünk túránk legmeredekebb emelkedőjébe. A mászást csak Viszló töri meg az emelkedő felénél. Gyors száguldásunk során átsuhanunk Tornaszentjakabon, majd Bódvalenke után Komjátitól ismét a 27-es úton tekerünk tovább. Búdvaszilas után néhány kilométerrel elérjük a szögligeti elágazást, és jobbra fordulva visszaérünk a kerékpártúra kiindulási pontjára.

Hírlevél

Szeretne folyamatosan értesülni a szálláshelyek aktuális ajánlatairól, akciókról, programokról? Iratkozzon fel hetente megjelenő ingyenes Hírlevelünkre és számos szezonális, valamint egyéb ajánlat közül válogathat!